Programma 2. Leefomgeving

Transitie Omgevingswet

2.2.5 Transitie Omgevingswet

Het programma implementatie Omgevingswet is afgerond, de wettelijke verplichtingen die volgen uit de wet zijn gerealiseerd.

Vanaf inwerkingtreding van de Omgevingswet start de transitieperiode Omgevingswet.

In deze transitieperiode moeten we rekening moeten houden met de volgende ontwikkelingen:


  • Juridische transformatie -  werken met meerderde juridische systemen met effecten voor werkwijze, bezetting, onzekerheden en mogelijke bezwaarprocedures;

  • ICT en informatievoorziening -  werken met verschillende systemen, huidige systemen en het Digitale stelsel omgevingswet;

  • Verandering van werkwijze -  het leren werken met andere regelgeving, andere verantwoordelijkheden, samenwerking ook interbestuurlijk;
  • Verandering in dienstverlening aan inwoners, bedrijven en projectontwikkelaars. (initiatiefnemers);

  • Verplichte samenwerking in de keten en interbestuurlijk, de gemeente wordt het bevoegd gezag voor de omgevingsvergunning.

Deze periode kenmerkt zich  door:

  • Het leren anders te werken, met een integrale beleidscyclus. Dat wil zeggen dat we de komende jaren geen aparte beleidsnotities opstellen. De omgevingsvisie en het omgevingsplan bevatten in de toekomst alle beleidsregels die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving.
  • Het leren werken met de ‘ja, mits’-gedachte bij het verkennen van een initiatief en het vergunningverleningsproces.
  • Doorontwikkeling van het digitale stelsel omgevingswet.

Voor deze transitieperiode stelt het Rijk budget beschikbaar in de decembercirculaire 2023. Deze Rijksbijdrage is randvoorwaardelijk om deze transitie ambtelijk te kunnen uitvoeren.

Er is een financiële strategie opgesteld voor het monitoren van de besteding van deze gelden.

Wat willen we bereiken?

Doel:

Regisseren en borgen van de onvoorziene nieuwe werkzaamheden die volgen na inwerkingtreding van de wet.

Wat gaan we daarvoor doen?

Activiteit

Activiteit omschrijving

A1

Regisseren van de transitieperiode die volgt na inwerkingtreding van de omgevingswet.

  • Waaronder het integraal procesgericht werken onder de omgevingswet.
  • Het ondersteunen van de organisatie tijdens de eerste overgangsfase na inwerkingtreding van de wet
  • Het managen van eventuele onvoorziene omstandigheden en effecten als gevolg van de inwerkingtreding.

A2

Verantwoordelijkheden, beheer, integraliteit en kwaliteit van de hoofdprocessen Omgevingswet borgen in de (lijn)organisatie.
De hoofdprocessen van de Omgevingswet zijn:

  • Verkennen en begeleiden initiatief
  • Behandelen melding / vergunning
  • Toezicht en Handhaving
  • Wijzigen Omgevingsplan, incl. toepasbare regels
  • Wijzigen beleidsproces omgevingsvisie

A3

Integraliteit van het beleid voor de fysieke leefomgeving borgen.
We stellen een eenduidige werkwijze op, hoe om te gaan met nieuwe initiatieven en beleidsontwikkelingen in de fysieke leefomgeving.  

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 16:12:16 met de export van 11/10/2023 16:07:06