In deze bijlage is opgenomen waar in deze programmabegroting de afspraken uit het raadsprogramma en daarmee de activiteiten uit het collegewerkprogramma zijn terug te vinden.
Programma 1 Samenleven
Hoofdopgaven programma “Samenleven” in collegewerkprogramma,.
Zorgen voor kwaliteitsverbetering en kostenbeheersing jeugdzorg in samenwerking met partners.
Preventie stimuleren bij jeugd- en ouderenproblematiek door betere samenwerking betrokken instanties en wijkteams.
Ontlasten mantelzorgers door bijvoorbeeld passende respijtzorg.
Brede aanpak armoede inclusief energie armoede.
Verder uitvoering geven aan de beleidsnota Teylingen positief gezond 2021-2024.
Binden van jongeren aan onze regio (Onderwijs).
Verbeteren en verduurzamen schoolgebouwen.
Vertaaloverzicht van het raadsprogramma en collegewerkprogramma naar programmabegroting 2024-2027.
Nummer | Omschrijving doel uit college werkprogramma | Activiteit omschrijving | Waar te vinden in de programmabegroting |
---|---|---|---|
1. | Zicht op kwaliteit jeugdzorg. | Jeugdzorg/ondersteuning ouders zoveel mogelijk in eigen omgeving. Beweging inzetten naar geen huisuitplaatsingen. Onderzoek doen naar drempel gebruik jeugdhulp. Zicht hebben op kwetsbare gezinnen. Gebruik en doorontwikkeling sociale kaart. Aandacht voor aantal aanbieders van zorg. Inzet praktijkondersteuner jeugd voortzetten. | 2.1.4.Werk en inkomen (2.1.5)B4 (2.1.5) B1 (2.1.4) E1 (2.1.5) A1-A5 (2.1.5) A5,A6 |
2. | Preventie stimuleren bij jeugd- en ouderenproblematiek door betere samenwerking betrokken instanties en wijkteams | Vroeg signalering door betere samenwerking tussen wijkteams, huisartsen, sport verenigingen, maatschappelijke instanties maar vooral met cliënten. | 2.1.1. Vitaliteit |
3. | Ontlasten mantelzorgers | Ontmoeting mantelzorgers stimuleren / Fysieke centrale plek voor mantelzorgers voor informatie en ondersteuning Inzetten op het inzichtelijk maken van mantelzorgregelingen binnen de gemeente Verbeteren van de toegang tot mantelzorgregelingen om zo bij te dragen aan preventie en duurzame inzetbaarheid van mantelzorgers Inzetten op diverse passende vormen van respijtzorg op lokaal en zo nodig sub-regionaal niveau Heroriëntatie mantelzorgwaardering Extra ondersteuning en aandacht voor jonge mantelzorgers | 2.1.3 Zorg voor elkaar D1 D1,D2 D1 E1 D1 |
4. | Integraal uitvoeren van armoedebeleid inclusief energie armoede. | We gaan actief aan de slag met het actieplan Armoede. Contact met de inwoners, maatschappelijke organisaties, verenigingen en bedrijven is een eerste belangrijke stap. Hierbij is aandacht voor de groepen die extra risico lopen. Op basis hiervan komt het komende jaar een actieplan en wordt er gestart met de uitvoering, in samenwerking met relevante ketenpartners. Aandacht voor toegankelijkheid en bekendheid. | 2.1.4 Werk en inkomen D1, E3, C1 A1 E1 |
5. | Verder uitvoering geven aan de beleidsnota Teylingen positief gezond 2021-2024. | We willen dat onze inwoners zo lang mogelijk mee kunnen doen in de samenleving. We zetten daarom in op het vergroten van veerkracht van inwoners We richten ons op de gezondheid van onze inwoners door het bevorderen van gezond gedrag, een gezonde leefstijl, een toegankelijke leefomgeving te creëren en de drempel naar bewegen en/of sporten te verlagen We zetten in op ontmoeten en verbinden met verenigingen en met welzijn door wijkgericht werken. In lijn met het gedachtengoed van “Positieve gezondheid”, benaderen we in ons beleid “gezondheid” als het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren. Aandacht voor bestrijding eenzaamheid Invulling geven aan de behoefte aan alternatieve op levensfase gerichte woonvormen met de juiste leeftijdsbestendige (gezondheids)voorzieningen in en om het huis. We denken in mogelijkheden passend bij Teylingen. | 2.1.1. Vitaliteit B1-4 2.1.3 Zorg voor elkaar (2.1.1) (2.1.3) C1,C2 2.1.6 Thuis Wonen |
6. | Binden van jongeren aan onze regio | Jongeren in onze regio laten wonen. We spannen ons extra in om de jongere generaties in Teylingen te betrekken. Door middel van actieve participatie krijgt de jeugd een stem in de gemeente. Om de inspraak van jongeren te verbeteren en de afstand tot de politiek te verkleinen zullen actief verschillende instrumenten worden ingezet. | Programma Leefomgeving 2.2.3. Wonen ( A3) Programma Bestuur en ondersteuning |
7. | Verbeteren en verduurzamen schoolgebouwen | We gaan in gesprek met schoolbesturen over het verduurzamen van schoolgebouwen. En streven naar een inclusieve samenleving dat begint bij samen naar school gaan en vraagt iets van onze gemeente op het vlak van onderwijshuisvesting | 2.2.3. Wonen |
Programma 2 Leefomgeving
Hoofdopgaven programma “Leefomgeving” in collegewerkprogramma.
Versnellen uitvoering Woonvisie.
Versneld en integraal uitvoeren van verduurzamen van de gehele woningvoorraad.
Opzoek naar flexibele woonconcepten en geclusterde woonvormen.
Integraal uitvoering geven aan onze ambitie om in 2050 klimaatbestendig en klimaatneutraal te zijn.
Aan de slag met uitvoeringsprogramma energietransitie 2022-2026.
Vergroenen openbare ruimte, leefomgeving en woonomgeving
Strategisch netwerk versterken van betrokken gemeenten rondom Schiphol tegen overlast.
Verkennen en benutten subsidieregelingen.
Uitvoering geven aan de mobiliteitsplannen die zijn opgesteld.
Uitvoering Centrumvisie.
Verbeteren verkeersveiligheid, conform mobiliteitsplan.
Projecten zichtbaar maken door te communiceren over wat we doen, boa’s en politie.
Handhaving verkeersveiligheid.
Aandacht voor digitale criminaliteit.
We zetten de succesvolle regionale samenwerking tussen politie, het OM en de gemeentes Hillegom en Lisse voort en communiceren hier over.
Vertaaloverzicht van het raadsprogramma en collegewerkprogramma naar programmabegroting 2024-2027.
Nummer | Omschrijving doel uit college werkprogramma | Activiteit omschrijving | Waar te vinden in de programmabegroting |
---|---|---|---|
1. | Versnellen uitvoering woonvisie. | Door het 'Woonfonds Teylingen’ in te stellen wil de gemeente Teylingen meer betaalbare woningen doen realiseren en zorgen voor doorstroming uit de sociale sector. Het woonfonds bestaat naast het vereveningsfonds. Het vereveningsfonds wordt gebruikt voor de haalbaarheid van sociale huurwoningen. Het woonfonds is voor de realisatie van het, in het woonprogramma 2020-2024 genoemde, middensegment. Het woonfonds kan ook worden gebruikt voor het verduurzamen van deze categorie woningen, of voor het zoeken naar slimmere en nieuwere oplossingen zoals tijdelijke huisvesting Op braakliggende terreinen waarop (permanente) woningbouw is voorzien, maar de ontwikkeling en bouw nog op zich laat wachten verkennen we kansen voor tijdelijke (flex)woningen voor jongeren en spoedzoekers. We gaan gesprek met eigenaren leegstaande winkelpanden over herbestemming. Onderzoeken op welke effectieve en efficiënte wijze de gemeente ouderen, in zowel de sociale huur- als koopsector, kan stimuleren of ondersteunen om door te stromen naar een woning die geschikt is voor een langer thuis wonen. Zo mogelijk worden leegstaande gebouwen, waaronder scholen, kantoor- en bedrijfspanden, omgebouwd tot betaalbare woningen Voorstellen worden opstellen richting de gemeenteraad. Wellicht eerst in de vorm van een dilemmasessie. | 2.2.3. Wonen A3 (2.1.6) Thuis wonen Programma Bestuur 2.4.4. Participerende overheid. |
2. | Versneld en integraal uitvoeren verduurzaming van de gehele woningvoorraad. | Lokale ondernemers verbinden aan opgave verduurzaming woningen. | 2.2.3. Wonen |
3. | Opzoek naar flexibele woonconcepten en geclusterde woonvormen. | Op twee locaties experimenteren met alternatieve woonconcepten voor verschillende doelgroepen. Onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor het realiseren van kleinschalige woonvoorzieningen voor ouderen. Onderzoeken hoe we het Woonfonds kunnen inzetten om er maximaal maatschappelijk rendement uit te halen, bijvoorbeeld door het te gebruiken om de verhuisketen op gang te brengen. Flexibele inzet van bestaande woningen. Fors inzetten op de schaarste van het woningaanbod voor verschillende groepen te verminderen. Bijvoorbeeld door te experimenteren met nieuwe woonconcepten. Aantrekkelijke huisvestingsklimaat creëren voor jongeren. | 2.2.3. Wonen C2,C3 Programma Bedrijvigheid (2.3.2) |
4. | Integraal uitvoering geven aan onze ambitie om in 2050 klimaatbestendig en klimaatneutraal te zijn. | Opstellen uitvoeringsmaatregelen klimaatadaptatie inclusief financiële onderbouwing (exploitatiekosten, investeringen, subsidies) | 2.2.7. Openbare ruimte en duurzaamheid. |
5. | Aan de slag met uitvoeringsprogramma Energietransitie 2022-2026 | Doelen: Naast Duurzaam Bouwloket (particulieren) start eind 2022 een virtueel Transitieloket Bollenstreek om bedrijfsleven ondersteuning te bieden bij energietransitie (besparen, isoleren, duurzaam opwekken). | 2.2.7. A2 E1-4 A2 |
6. | Vergroenen openbare ruimte, leefomgeving en woonomgeving. | Uitvoeren Bomenbeheerplan 2022 – 2032 Uitwerking van Amendement “Bomenbeleid – Behoud en toename aantal bomen” kent drie scenario’s waarover de raad wordt geïnformeerd Uitvoeringsprogramma biodiversiteit is vrijwel gereed; integrale afweging financiering volgt in Kadernota 2024. Informeren, enthousiasmeren van inwoners voor het groener maken van hun woonomgeving. | 2.2.7. B3 B1, B2 |
7. | Strategisch netwerk versterken van betrokken gemeenten rondom Schiphol tegen overlast. | Proactief naar inwoners communiceren welke inspanningen wij leveren. | 2.2.1 Openbare orde en veiligheid. |
8. | Verkennen en benutten subsidieregelingen. | De komende periode wil Teylingen optimaal gebruik maken van subsidies: het Rijk, provincie Z-H en/of Holland Rijnland (klimaat, wonen, mobiliteit). De kosten gaan soms voor de baten uit, specialisten adviseren Teylingen bij de aanvragen. | |
9. | Uitvoering geven aan de mobiliteitsplannen die zijn opgesteld. Inzetten op duurzame mobiliteit (HOV, uitbreiden fiets- en wandelnetwerk) | We voeren de mobiliteitsplannen die er al liggen uit. In samenwerking met de regio. | 2.2.2. Verkeer en vervoer A1-3 |
10. | Uitvoering Centrumvisie. | We zetten in op een gestructureerde aanpak om de Centrumvisie daadwerkelijk uit te voeren en houden hierbij nadrukkelijk rekening met de integraliteit van de doelen die zijn geformuleerd in de visie. Uitvoeren quick wins. Versneld uitvoeren beeldkwaliteitsplan Mogelijke tijdelijke maatregelen in afwachting van definitieve ontwerp. | Programma bedrijvigheid |
11. | Verbeteren verkeersveiligheid, conform mobiliteitsplan. | Jaarlijks worden er minimaal 5 knelpunten aan gepakt. | 2.2.2. Verkeer en vervoer |
12. | Projecten zichtbaar maken door te communiceren over wat we doen, boa’s en politie. | We maken de projecten van de boa’s zichtbaar en communiceren over de resultaten van de veiligheidsaanpak. We stellen een communicatieplan op en gaan in gesprek met de commissie hierover. | 2.2.2. Verkeer en vervoer |
13. | Handhaving verkeersveiligheid | We gaan in gesprek met de leden van de gemeenteraad over prioritering binnen handhaving en hieraan gekoppelde formatie. In gesprek over de aanpak met politie. | 2.2.2. Verkeer en vervoer |
14. | Aandacht voor digitale criminaliteit. | We ondersteunen inwoners en ondernemers in Teylingen door middel van een bewustwordingscampagne over cyber criminaliteit. | 2.2.1. Openbare orde en veiligheid. |
15. | We zetten de succesvolle regionale samenwerking tussen politie, het OM en de gemeentes Hillegom en Lisse voort. | Voor wat betreft ondermijning zetten we de samenwerking met politie, het OM en de gemeentes Hillegom en Lisse voort met focus op jonge aanwas. | 2.2.1. Openbare orde en veiligheid |
Programma 3 Bedrijvigheid
Hoofdopgaven programma “Bedrijvigheid” in collegewerkprogramma.
Regionale samenwerking versterken.
Ontwikkelen ruïne van Teylingen.
Duurzaam groen en actief toerisme.
Vertaaloverzicht van het raadsprogramma en collegewerkprogramma naar programmabegroting 2024-2027.
Nummer | Omschrijving doel uit college werkprogramma | Activiteit omschrijving | Waar te vinden in programmabegroting 2024-2027 |
---|---|---|---|
1. | Regionale samenwerking versterken | We versterken de regionale samenwerking op het gebied van de economische agenda, mobiliteit (multi modaal, fiets, OV en auto) en wonen. We versterken onze samenwerking op Duin- en Bollenstreek niveau en provincie, waar we werken aan het bijbehorende uitvoeringsprogramma DBS met hierin zes topprioriteiten voor de Duin- en Bollenstreek: Herijking van het ISG-beleid, hiervoor wordt een startnotitie voorbereid. | 2.3.2. Regionale economie |
2. | Ontwikkelen Ruïne van Teylingen | We willen de Ruïne van Teylingen, de Westerbeekschuur en de omliggende terreinen aantrekkelijk maken om te genieten van deze bijzondere plek uit de Nederlandse geschiedenis. | 2.3.1. Lokale economie |
3, | Duurzaam, groen en actief toerisme | Kansen voor Teylingen oppakken samen met ondernemers. Uitvoering van de Visie Verblijfsrecreatie in overleg met ondernemers. | 2.3.1.Lokale economie |
Programma 4 Bestuur en ondersteuning
Hoofdopgaven programma “Bestuur en ondersteuning” in collegewerkprogramma .
Het college hanteert in aanvulling op de maatschappelijke opgaven uit het raadsprogramma de volgende bestuurlijke uitgangspunten.
We werken volgens een door publieke waarden gedreven bestuurscultuur.
Dat houdt in dat we bij het gemeentelijk handelen we uitgaan van de burgers. Hoe kunnen onze burgers het vertrouwen in de gemeente hebben en houden.
We gaan werken aan maatschappelijke opgaven.
Aandacht voor de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraad bij overeenkomsten en afspraken met samenwerkingsverbanden/gemeenschappelijke regelingen.
Gemeenteraad, college en ambtelijke organisatie werken vanaf de start samen aan opgaven en dilemma’s. Deze werkwijze wordt in overleg tussen college en raad verder vormgegeven.
Vertaaloverzicht van het raadsprogramma en collegewerkprogramma naar programmabegroting 2024-2027.
Nummer | Omschrijving doel uit college werkprogramma | Activiteit omschrijving | Waar te vinden in de programmabegroting 2024-2027 |
---|---|---|---|
1. | We werken volgens een door publieke waarden gedreven bestuurscultuur | Het college omarmt de opgave om zo te besturen dat er maximaal ruimte wordt gegeven aan de innovatieve kracht en zelfredzaamheid van bedrijven, instellingen en burgercollectieven en –initiatieven. (Participatie, Right to challenge) We blijven goed luisteren naar de uitersten, maar we zetten ook in op het stille midden en zoeken de verbinding. Dit krijgt vorm in het participatiebeleid dat in samenwerking met de gemeenteraad opgesteld. Er wordt een participatieleidraad voor initiatiefnemers beschikbaar gesteld. | 2.4.4. Participerende overheid |
2. | We gaan werken aan maatschappelijke opgaven. | Waar mogelijk kiest het college voor een integrale aanpak van grote maatschappelijk vraagstukken, waarbij we oplossingen zoeken in samenwerking met relevante maatschappelijke partners. We bundelen de krachten met andere gemeenten om grote maatschappelijke vraagstukken in gezamenlijkheid verder te brengen. | 2.4.4. |
3. | Aandacht voor de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraad bij overeenkomsten en afspraken met samenwerkingsverbanden/ | Het college stuurt erop dat de gemeenteraad door bijvoorbeeld de samenwerkingsverbanden vroegtijdig wordt geïnformeerd waardoor controle en kaderstelling te realiseren is. Nota verbonden partijen vaststellen en afspraken maken over de informatievoorziening aan de gemeenteraad en het college. | 2.4.4. Paragraaf 3.7 Verbonden partijen |
4. | Raad, college en ambtelijke organisatie werken vanaf de start samen aan opgaven en dilemma’s. | We werken aan een vorm, om samen te werken aan de dilemma’s. | 2.4.4. |