Paragrafen

Paragraaf Financiering

Inleiding

De financieringsfunctie dient uitsluitend de publieke taak. Het beleid valt binnen de kaders die zijn gesteld in de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido). Centraal in deze wet staan transparantie en risicobeheersing. Om inzicht te geven in de manier waarop de gemeente dit doet en een beeld te geven van de stand van zaken gaan we in deze paragraaf in op de ontwikkelingen rond de gemeentelijke financiering, het te voeren beleid op dit gebied en de risico’s die we daarbij lopen.  

Algemeen

Het door de raad in 2012 vastgestelde “Treasurystatuut Gemeente Teylingen 2012” vormt het kader voor beleid en uitvoering van de treasuryfunctie. Afhankelijk van de hoogte en de verwachte duur van een liquiditeitstekort of liquiditeitsoverschot, wordt vermogen tijdelijk of langdurig aangetrokken of uitgezet. Het uitgangspunt bij het aantrekken van vermogen is dat de kasgeldlimiet optimaal benut wordt en zoveel mogelijk kort vermogen wordt aangetrokken. Benadrukt wordt dat de treasuryfunctie uitsluitend de publieke taak dient en dat een behoedzaam en verstandig beleid wordt gevoerd binnen de kaders die zijn gesteld in de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido).

Welke ontwikkelingen spelen er?

Rente ontwikkelingen

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft in maart 2016 de basisherfinancieringsrente verlaagd naar 0,00%. T/m juli 2023 is deze rente in een aantal stappen verhoogd naar 4,25%. De basisherfinancieringsrente is de rente waartegen banken, voor de duur van één week, geld kunnen lenen van de centrale bank. Momenteel (juli 2023) bedraagt de geldmarktrente voor aan te trekken driemaands kasgeldleningen 3,42%. De vergoedingen bij het Schatkistbankieren staan op 3,41%. De kapitaalmarktrente voor aan te trekken leningen voor looptijden van 5 en 10 jaar zonder renteherziening bedraagt momenteel resp. 3,54% en 3,36%. De verwachting is dat deze rentetarieven iets zullen stijgen.

Gemeentelijke ontwikkelingen
Naar verwachting kan in 2024 de liquiditeit worden gewaarborgd met goedkoop kort geld (looptijd korter dan een jaar). In 2022 is de hybride lening van € 25.200.000 aan de BNG vrijgevallen. De gelden zijn gestald bij de Schatkist. Door de gestegen rente renderen deze gelden nu bijna even goed als toen ze als hybride lening waren uitgezet. In 2026 moet de in 2021 afgesloten lening van € 10.000.000 (-0,401%) worden afgelost. Uiteindelijk zullen de gelden worden ingezet ter financiering van gemeentelijke investeringen.

Liquiditeitsprognoses
Wekelijks stellen we liquiditeitsprognoses voor de korte termijn op om tijdig in te spelen op schommelingen in de liquiditeit. Jaarlijks stellen we één à twee liquiditeitsprognoses op met een horizon van 4 jaar.

Garantiestelling leningen en verstrekken van leningen
Ons beleid is leningen of garanties uit hoofde van de 'publieke taak' alleen te verstrekken aan partijen die de gemeenteraad heeft goedgekeurd. Daarbij winnen we vooraf informatie in over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij. Indien een andere voorziening beschikbaar is, verstrekt de gemeente uitsluitend een garantie voor de betaling van rente en aflossing.

Risicobeheer
Het risicobeheer is gericht op het beperken van financiële risico’s. In het Financieringsstatuut zijn richtlijnen en limieten opgenomen, die de basis vormen voor alle transacties op dit gebied. Ons beleid is voornamelijk gebruik te maken van veilige en inzichtelijke financiële instrumenten.
De Wet Fido geeft normen voor het beperken van risico’s. De belangrijkste risicocategorie is het renterisico, waarvan de kasgeldlimiet en de renterisiconorm belangrijke richtlijnen zijn ter beperking van renterisico’s.
De kasgeldlimiet heeft betrekking op leningen met een rentetypische looptijd tot één jaar. Het totaal van deze leningen mag niet meer bedragen dan 8,5% van de totale lasten op de begroting. De renterisiconorm heeft betrekking op leningen met een rentetypische looptijd vanaf één jaar.
De verplichte aflossingen en renteherzieningen op deze leningen mogen niet meer bedragen dan 20% van de totale lasten op de begroting. Het doel van deze normen is om het risico te beperken wanneer bij herfinanciering van de leningen een rentestijging leidt tot hogere lasten.

Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet is het wettelijke maximum aan leningen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar. De kasgeldlimiet staat toe om in 2024 de financieringsbehoefte tot een bedrag van € 8,3 mln te dekken met kortlopende leningen. Zodra wij deze limiet voor een langere periode (meer dan een half jaar) dreigen te overschrijden, trekken wij ( in het algemeen) een langlopende lening aan of vragen wij (onderbouwd) toestemming aan de provincie om gedurende een bepaalde periode de limiet te mogen overschrijden.
Gelet op de te verwachten relatief lagere rente voor kort krediet, maken we zoveel mogelijk gebruik van de toegestane norm, tenzij we sterke rentestijgingen verwachten op de kapitaalmarkt.   

Kasgeldlimiet

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

2024

2025

2026

2027

Begrotingstotaal lasten

97.329.675

97.502.583

97.311.890

96.989.038

Max. toegestane kasgeldlimiet (8,5% van begrotingstotaal lasten)

8.273.022

8.287.720

8.271.511

8.244.068

Gemiddeld saldo vlottende korte schuld en vlottende middelen

0

0

0

0

Ruimte onder kasgeldlimiet

8.273.022

8.287.720

8.271.511

8.244.068

Renterisiconorm

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

2023

2024

2025

2026

2027

1

Renteherziening op langlopende schuld o/g

0

0

0

0

0

2

Te betalen aflossingen

2.394.157

2.396.137

2.325.576

12.236.930

1.984.991

3

Renterisico (1 en 2)

2.394.157

2.396.137

2.325.576

12.236.930

1.984.991

4

Renterisiconorm

18.102.000

19.465.935

19.500.517

19.462.378

19.397.808

5a

Ruimte onder risiconorm

15.707.843

17.069.798

17.174.941

7.225.448

17.412.817

5b

Overschrijding risiconorm

4a

Begrotingstotaal lasten

90.510.000

97.329.675

97.502.583

97.311.890

96.989.038

4

Renterisiconorm 20% van begrotingstotaal

18.102.000

19.465.935

19.500.517

19.462.378

19.397.808

De verwachting is dat we voor de komende jaren onder de renterisico-norm blijven.

Financieringsbehoefte

Per 1 januari 2024 houden we boekhoudkundig rekening met een financieringsoverschot van € 12,4 mln. Dit is een globale berekening van het verschil tussen het totaal van de vaste activa en voorraden grond enerzijds en de vaste financieringsmiddelen anderzijds (reserves, voorzieningen, langlopende leningen). Het werkelijke liquiditeitstekort per 1 januari 2024 zal vermoedelijk lager uitkomen ten gevolge van crediteurensaldi, vertraging van investeringen en vooruit ontvangen bedragen.

Financieringsbehoefte  

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

1-1-2024

1-1-2025

1-1-2026

1-1-2027

1 Reserves en voorzieningen

102.737

99.000

99.000

99.000

2 Langlopende leningen

45.419

42.133

39.807

27.570

3 Totaal vaste financieringsmiddelen

148.156

141.133

138.807

126.570

4 Boekwaarde inv., incl. voorraden grond

135.762

118.016

117.330

111.953

Financieringstekort/overschot (3 – 4)

12.394

23.117

21.477

14.617

Verstrekte leningen
Ons beleid is leningen en garanties alleen te verstrekken aan partijen die de gemeenteraad heeft goedgekeurd uit hoofde van de 'publieke taak'. Wij gaan hier terughoudend mee om, waarbij garantieverlening de voorkeur heeft.

Verstrekte leningen per einde dienstjaar

rek. 2022

begr. 2023

begr. 2024

Leningen aan woningbouwcorporaties

STEK

17.372

15.741

13.909

STEK (vm Vooruitgang)

831.979

1.655.041

695.522

849.351

1.670.782

709.431

Leningen aan overige verbonden partijen

Alliander

3.492.465

3.492.465

3.492.465

3.492.465

3.492.465

3.492.465

Overige verstrekte langlopende leningen u/g

Starters- en duurzaamheidsleningen

7.139.140

6.761.502

7.169.140

Leningen aan verenigingen en instellingen

696.239

658.591

597.800

7.835.380

7.420.092

7.766.940

Totaal verstrekte leningen

12.177.195

12.583.340

11.968.836

Rentemethodiek
In het BBV is opgenomen dat de paragraaf financiering van de begroting en jaarrekening naast de beleidsvoornemens en het gerealiseerde beleid ten aanzien van het risicobeheer van de financieringsportefeuille ook verplicht inzicht moet geven in:

- de rentelasten uit externe financiering
- het renteresultaat
- de wijze van rentetoerekening.

Door onderstaand overzicht en toelichting in de paragraaf financiering op te nemen wordt invulling gegeven aan deze verplichting.

EMU-saldo en de Wet HOF
De wet HOF (Wet Houdbare Overheidsfinanciën) bevat een richtlijn over de tekortnorm voor de decentrale overheden. Dit houdt in dat aan de kasstroom van de lagere overheden gezamenlijk (het EMU-saldo) een maximum is gesteld. Hiervan afgeleid is voor iedere gemeente een zogenaamde referentiewaarde (fictief aandeel) vastgesteld. Voor Teylingen bedraagt deze ± 3,5 mln. Er zijn aan eventuele overschrijdingen nog geen sancties verbonden.

EMU saldo prognose  (x € 1.000)

2024

2025

2026

2027

1

Exploitatiesaldo voor toevoeging aan (+) cq onttrekking uit reserves (-)

-/+

     1.801

        227

     4.980

     5.270

2

Afschrijvingen ten laste van de exploitatie

+

     5.046

     5.538

     5.846

     5.751

3

Bruto dotaties aan de voorzieningen ten laste van de exploitatie

+

     1.647

     1.697

     1.747

     1.747

4

Uitgaven aan investeringen in (im) materiële vaste activa

-

     6.575

     6.625

        502

              -

5

De in mindering op 4 gebrachte bijdragen van Rijk, Provincie, EU en ov.

+

              -

              -

              -

              -

6a

Verkoopopbrengsten uit desinvesteringen in (im) materiële vaste activa

+

              -

              -

              -

              -

6b

Boekwinst op desinvesteringen in (im) materiële vaste activa

-

              -

              -

              -

              -

7

Uitgaven aan aankoop van grond en uitgaven van bouwrijp maken

-

              -

              -

              -

              -

8a

Verkoopopbrengsten van grond

+

              -

              -

              -

              -

8b

Boekwinst op grondverkopen

-

              -

              -

              -

              -

9

Betalingen ten laste van voorzieningen

-

              -

              -

              -

              -

10

Boekwinst bij verkoop van deelnemingen en aandelen

-

              -

              -

              -

              -

Geraamd EMU-saldo

     1.919

        837

  12.071

  12.767

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 16:12:16 met de export van 11/10/2023 16:07:06