Onze inwoners zijn in staat zichzelf te redden en kunnen daarbij rekenen op hulp als ze dat nodig hebben
Als kwetsbare inwoners er op eigen kracht of met hulp van hun familie en netwerk niet uitkomen, bieden we natuurlijk hulp en steun. Dat doen we dus (pas) als dat nodig is. De weg naar hulp en een integrale toegang moet laagdrempelig, duidelijk en snel zijn. Eenvoudige vragen moeten snel en simpel worden afgehandeld. Bij complexe vragen denken we samen met de inwoner na over wat een passend antwoord is en wie daaraan kan bijdragen. Het is nodig dat (verwijs)systemen goed samenwerken, zodat onze inwoners niet steeds opnieuw hun verhaal hoeven te vertellen. De gemeente biedt ondersteuning door algemene en individuele Wmo-voorzieningen en werkt samen met gespecialiseerde hulp als dat nodig is. Hulp en ondersteuning is zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig.
Deze opgave heeft relatief veel overlap met opgave 3: Zorg voor elkaar, en opgave 6: Thuis wonen. Ontwikkelingen en activiteiten die bij die opgaven genoemd zijn, worden hier niet nog een keer vermeld, maar ze dragen wel bij aan het behalen van de ambities.
Trends en ontwikkelingen
De organisaties die actief zijn in deze opgave hebben, door de huidige arbeidsmarkt, vaak moeite vacatures te vervullen. Dit vraagt extra aandacht. We signaleren het knelpunt hier omdat het mogelijk consequenties kan hebben voor de haalbaarheid van de ambities.
Sociale kaart Teylingen
Een goed ingerichte en juist functionerende sociale kaart helpt professionals om inwoners verder te helpen naar de juiste zorg en voorzieningen, vanuit dezelfde informatiebron. Een sociale kaart draagt bij aan het verlagen van de kosten voor het sociaal domein, omdat inwoners beter geholpen kunnen worden naar voorliggende voorzieningen. Het is niet een zelfstandige maatregel. Het is één van de vele maatregelen om de verschuiving van zwaardere naar lichtere vormen van hulp te maken. De integrale toegang, Voor Ieder 1, gaat dit monitoren. We zorgen dat eerste opzet van de sociale kaart doorontwikkeld wordt en dat het technische en inhoudelijke beheer belegd is.
In de Maatschappelijke Agenda Teylingen ‘Leven Lang Meedoen’ staan de meerjarige ambities en acties benoemd:
Onze ambitie: wat willen we bereiken?
Inclusie:
Wat gaan we doen?
|
---|
Hoe meten we of het lukt?
Onderstaande gegevens moeten worden gezien als een nulmeting. We zijn druk bezig met het opzetten van een monitorsysteem waarmee gegevens automatisch en actueel kunnen worden gepresenteerd in relatie tot andere gemeenten en tot het verleden.
Wat gaan we meten? | Hoe is de situatie nu? | Bron |
---|---|---|
Schaalscore eigen kracht Mate waarin inwoners geen beperkingen ervaren om mee te doen. Zij hebben geen lichamelijke en psychische beperkingen, problemen met taal of financiële problemen. | 8,71 (2020) | Burgerpeiling VNG |
Cliëntervaring Wmo Percentage cliënten Wmo bij de ISD Bollenstreek die aangeven dat ze met ondersteuning de dingen beter kunnen doen | 81% (2020) | ISD |
Aantal meldingen huiselijk geweld per 1.000 huishoudens | 9,3 (2020) | GGD |
% Meldingen kindermishandeling | 4,6% (2020) | GGD |
% werkende statushouders | 30% (2020, q2 HLT) | Divosa |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwoners* | 530 (2022) | GMSD |
* Dit is een indicator, die we conform de Regeling Beleidsindicatoren verplicht zijn om op te nemen in dit document.
Wat willen we bereiken?
Doel: | Inwoners die het nodig hebben krijgen snel en eenvoudig de juiste hulp |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving | ||||
B2 | We bouwen verder aan goede (afwegings)kaders zodat inwoners geen onnodige of te dure hulp krijgen. Preventieve voorzieningen worden zoveel mogelijk ingezet. | ||||
B3 | Bij de inzet van ondersteuning wordt het netwerk betrokken voor een duurzaam resultaat. Voor jeugdigen verwijzen we waar nodig naar gespecialiseerde jeugdhulp. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Inwoners die hulp nodig hebben zijn tevreden over het resultaat van de hulp |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving | ||||
C1 | We laten de klanttevredenheid meten. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Veilig kunnen leven |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving | ||||
D1 | We voeren de regiovisie voor de aanpak en bestrijding van huiselijk geweld en kindermishandeling uit. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Inwoners weten de weg te vinden naar hulp als zij die nodig hebben |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving | ||||
A1 | We bouwen verder aan een laagdrempelige integrale toegang. | ||||
A2 | We realiseren een goede verbinding tussen zorg, welzijn en maatschappelijk werk. | ||||
A3 | De sociale kaart krijgt in 2024 een plek binnen de reguliere taken wonen, zorg en welzijn. | ||||
A4 | In 2024 vindt doorontwikkeling van de digitale sociale kaart plaats. |
SAMENWERKINGSPARTNERS
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
---|---|
Bureau Leerrecht (onderdeel van Holland Rijnland) | Onderwijsveld |