Inwoners kunnen zich hun leven lang blijven ontwikkelen
Lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden zijn basisvoorwaarden om te kunnen functioneren in de samenleving en op de arbeidsmarkt, om mee te kunnen doen en om jezelf te kunnen ontwikkelen. Jezelf ontwikkelen is belangrijk voor veerkracht, zingeving en het gevoel van eigenwaarde en identiteit. Iedereen heeft talenten en eigen kracht. We willen ruimte geven deze te ontdekken en te ontwikkelen. Cultuur, sport en een goede bibliotheek zijn daarvoor krachtige middelen, voor inwoners van alle leeftijden. Daarmee bevorderen we ook ontmoetingen en dus sociale cohesie. Cultuur is de zuurstof van onze samenleving, zonder kunst en cultuur verstikt zij. Cultuur kan ons verbinden, raken, veranderen en verwonderen.
Deze opgave heeft relatief veel overlap met opgave 1 (vitaliteit) en opgave 5 (opgroeien en opvoeden). Ontwikkelingen en activiteiten die we bij deze opgaven hebben genoemd, nemen we hier niet nogmaals op, maar dragen wel bij aan het verwezenlijken onderstaande ambities.
Trends en ontwikkelingen
In 2021 zijn er bij de Bibliotheek Bollenstreek Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) geopend om de toegankelijkheid van de digitale overheid te vergroten. Het IDO werd tot en met 2022 via het Rijk gesubsidieerd door de Koninklijke Bibliotheek (KB). Inmiddels is de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer herzien. Hiermee is het IDO wettelijk verankerd. Hierdoor zijn gemeenten per 2023 verantwoordelijk gemaakt voor de instandhouding van het IDO. Concreet betekent dit dat gemeenten de taak van de KB overnemen als subsidieverstrekker van het IDO.
Er is een locatie-onderzoek gedaan voor de Bibliotheek van de Toekomst in Voorhout. Opzet en inrichting van de bibliotheek moeten zorgen voor optimaal gebruik.
In de Maatschappelijke agenda Teylingen: Leven Lang Meedoen staan de meerjarige ambities en acties benoemd:
Onze ambitie: wat willen we bereiken?
Inclusie:
Wat gaan we doen?
|
---|
Hoe meten we of het lukt?
Onderstaande gegevens moeten worden gezien als een nulmeting. We zijn druk bezig met het opzetten van een monitorsysteem waarmee gegevens automatisch en actueel kunnen worden gepresenteerd in relatie tot andere gemeenten en tot het verleden.
Wat gaan we meten? | Hoe is de situatie nu? | Bron |
---|---|---|
% inwoners dat deelneemt aan het verenigingsleven | 59% (2020) | Burgerpeiling VNG |
Er zijn nog weinig monitorgegevens voorhanden. Bij het uitwerken van deze opgave in een uitvoeringsprogramma wordt onderzocht of er meer indicatoren te verkrijgen zijn.
Wat willen we bereiken?
Doel: | Meer kinderen en volwassenen kunnen kennismaken met diverse vormen van expressie en culturele uitingen |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving | ||||
D1 | Basisscholen nemen deel aan Programma Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 en Verwonder om de Hoek. | ||||
D2 | Wij gaan een beeldend kunstwerk plaatsen in het Molentochtpark in Voorhout. De definitieve plaatsing van het kunstwerk is in 2024. | ||||
D3 | Er is een ruim en gevarieerd cultureel aanbod. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Er zijn in de buurten voldoende gelegenheden om elkaar te ontmoeten, te bewegen en voor cultuurparticipatie: kleinschalig, laagdrempelig, toegankelijk en betaalbaar |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving | ||||
E1 | Er zijn voldoende accommodaties en voorzieningen, zoals theaters en multifunctionele gebouwen. | ||||
E2 | Tijdens de Actieweek voor Cultuur in oktober wordt een impuls gegeven op welke wijze kunstvouchers worden ingezet. De uitvoering hiervan is in 2024.. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Talenten van inwoners worden meer benut |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving | ||||
A1 | We voeren acties uit de cultuurnota uit. Dit draagt integraal ook bij aan diverse andere pijlers waaronder: Vitaliteit, Zorg voor Elkaar, Opgroeien en Opvoeden en Thuis Wonen. | ||||
A3 | Met onze partners werken we ambities uit om te komen tot een leven lang ontwikkelen en persoonlijke ontplooiing. Wij stimuleren verbindingen van de cultuursector met zorg, welzijn, onderwijs en het bedrijfsleven. | ||||
A3 | We voeren de acties uit het regionale convenant Bondgenootschap voor Geletterdheid uit. | ||||
A4 | In de omgevingsvisie formuleren we onze doelen voor een aantrekkelijk kunst- en cultuurklimaat. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Iedereen kan lezen, schrijven, rekenen, met geld en computers omgaan |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving | ||||
B1 | Wij benutten de Bibliotheek Bollenstreek als facilitator voor cultuur en het sociaal domein. | ||||
B2 | Wij organiseren een maatschappelijk debat dat moet leiden tot een verbindend uitvoeringsprogramma, waarbij het culturele veld en de maatschappelijke partners worden betrokken. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Iedereen, jong en oud, krijgt kansen en wordt gestimuleerd tot een zinvolle vrijetijdsbesteding |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving | ||||
C1 | Jaarlijks organiseert Kunstweek Warmond in november een kunstweek. | ||||
C2 | Eelco Koolhaas van het Ministerie van Verhalen is van mei tot november aangesteld als culturele aanjager. Er worden initiatieven in gang gezet om culturele (arrangeurs) voor activiteiten en programma's aan te stellen. | ||||
C3 | Tijdens de Actieweek voor Cultuur in oktober wordt een impuls gegeven aan het oprichten van een cultureel platform. | ||||
C4 | Uitzetten van een kunstroute (Teylingen-breed). |
SAMENWERKINGSPARTNERS
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
---|---|
Bureau Leerrecht (onderdeel van Holland Rijnland) | Onderwijsveld |