Programma 2. Leefomgeving

Openbare orde en veiligheid

Veiligheidsbeleid  
Wij willen dat Teylingen een veilige plaats is om te wonen, te leven en te werken. Dat bereiken wij door de sociale en fysieke veiligheid te verbeteren en onze wettelijke verplichte veiligheidstaken uit te voeren. Samenwerking met inwoners, ondernemers en ketenpartners is en blijft daarin essentieel. Door samenwerking komen wij tot duurzame oplossingen. Wij willen weten wat er speelt, wij gaan met elkaar in gesprek en kiezen samen voor een aanpak. Waarbij ieder een eigen rol vervult. De gemeente voert hierin regie met het Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) 2024-2027 en het Handhavingsbeleid 2024-2027. Het IVB en het Handhavingsbeleid bevatten de kaders, strategische uitgangspunten, prioriteiten en de hoofdlijnen van de aanpak. Deze vertalen wij in een jaarlijks uitvoeringsplan met concrete maatregelen. Dit plan voeren wij uit samen met onze partners, inwoners en ondernemers.

Samenwerking 
Intensieve effectieve samenwerking met en tussen ketenpartners is de sleutel om huidige en nieuwe vormen van onveiligheid tegen te gaan én de veiligheid voor onze inwoners te bestendigen en vergroten.
Voor veel veiligheidsvraagstukken geldt dat deze niet meer alleen met de traditionele veiligheidspartners, zoals politie en brandweer, benaderd kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lang lopende casussen woonoverlast en toename van het aantal personen met verward gedrag. Hierbij trekken we samen op met de woningbouwvereniging Stek, het Zorg- en Veiligheidshuis, het Meldpunt Zorg- en Overlast en de politie. Decentralisaties - de overgang van maatschappelijke zorg van de centrumgemeenten naar de regiogemeenten - en bezuinigingen in de zorg leiden tot (woon)overlast en (potentieel) gevaarlijke situaties. Door de zorg en de veiligheidsketen in een vroeg stadium met elkaar te verbinden, kunnen we deze problematiek effectief aanpakken. Dit gebeurt beleidsmatig, bijvoorbeeld bij de inzet van bestuurlijke maatregelen, als op casuïstiek niveau.  

Het is noodzakelijk dat de regionale samenwerking tussen het sociaal domein, het zorgdomein en het veiligheidsdomein geborgd blijft. In specifieke gevallen vraagt de complexiteit van de casus om specifieke regionale behandeling, welke is belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis. We denken hierbij aan casussen met betrekking op nazorg ex-gedetineerden, radicalisering en zedendelicten waarbij goed contact met regionale partijen zoals het Openbaar Ministerie, reclassering en jeugdbescherming essentieel is.

Jeugd en Veiligheid 
De integrale aanpak van jeugdoverlast door middel van de Zorg- en Veiligheidstafel werkt. Daarnaast investeren we ook gezamenlijk met de ketenpartners in groepsaanpak, specifiek op bepaalde onderwerpen. Zo zijn we wendbaar en kunnen we snel inspelen op de actuele 'vraag' van de jeugd. We intensiveren de samenwerking tussen de ketenpartners en we versterken de verbindende rol van de gemeente. Samenwerking en een integrale aanpak gelden niet alleen voor de externe partners, maar ook voor de interne organisatie. Het komend jaar wordt de intensieve samenwerking tussen veiligheid en het sociaal domein doorgezet. Met een gezamenlijke aanpak kunnen we vaker en beter inzetten op preventie.

Aanpak van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit 
Aanpak van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit
Georganiseerde, ondermijnende criminaliteit is op het eerste gezicht vaak niet zichtbaar. Drugslaboratoria, hennepkwekerijen, mensenhandel, witwaspraktijken en vastgoedfraude spelen zich vaak buiten ons gezichtsveld af. Daarom is er ook een landelijke aanpak ontwikkeld om deze vorm van criminaliteit tegen te gaan. Ook in de gemeente Teylingen is sprake van criminele, ondermijnende activiteiten en misstanden. We werken daarom intensief en integraal samen met partners als politie, het RIEC en de Belastingdienst met als doel georganiseerde, ondermijnende criminaliteit aan te pakken en om deze zoveel mogelijk te voorkomen. Voor het jaar 2024 zetten we (extra) in op de thema’s drugscriminaliteit, interne en externe awareness en de preventie van jonge aanwas. De (door)ontwikkeling en versterking van de lokale aanpak van ondermijning staan centraal. Een toekomstbestendige aanpak van (ondermijnende) criminaliteit vraagt om het versterken van de preventieve aanpak en de verbinding tussen repressie en preventie. Belangrijke onderdelen van de aanpak zijn werken aan een weerbare samenleving en een weerbare overheid. De afgelopen periode hebben we geïnvesteerd in het verbeteren van het zicht op ondermijning, de weerbaarheid van de gemeentelijke organisatie en het integraal aanpakken van casuïstiek. De samenwerkingsstructuren zijn ontwikkeld en de eerste resultaten van die versterking zijn zichtbaar geworden.

Toezicht & handhaving   
De politiecapaciteit op straat zal de komende jaren onder druk blijven staan door nieuwe taken en de grote personele uitstroom van pensioengerechtigden. Het aantal wijkagenten voor de gemeente Teylingen is binnen het politie basisteam HLT op sterkte. Er is een goede samenwerking tussen de politie en de boa’s, daar waar het kan wordt samen of aanvullend aan elkaar samen opgetrokken.

Met toezicht en handhaving op het gebied van bouwen en wonen gaan we verrommeling van het landschap tegen en stimuleren we ruimtelijke duurzaamheid. Panden en gronden moeten overeenkomstig de bestemming gebruikt worden en worden gebouwd conform de vergunning. De kwaliteit van deze werkzaamheden is vastgelegd in de VTH-verordening (vergunningverlening, toezicht en handhaving).   

Mediation 
Naast het handhaven van regels zoeken we ook samen met betrokken partijen naar oplossingen. Dit doen we onder meer door het inzetten van mediation. In 2022 zijn wij daarom aangesloten bij buurtbemiddeling.

Brandweer 
De gemeente Teylingen investeert actief in het verder versterken van de verbinding en samenwerking met de Veiligheidsregio Hollands-Midden. Dit gebeurt op lokaal niveau in de vorm van het ondersteunen van wervingsacties voor nieuwe vrijwilligers, korte lijnen tussen de ploegchef en team Openbare Orde en Veiligheid. Op bestuurlijk niveau is er elk kwartaal een overleg met de directie van de Veiligheidsregio. 

Wat willen we bereiken?

Doel:

Het signaleren, voorkomen en aanpakken van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.

Wat gaan we daarvoor doen?

Activiteit

Activiteit omschrijving

C1

Signaleren:
- Het uitvoeren van preventief toezicht en integrale controles.
- Het blijvend investeren in bewustwording, intern en extern, door middel van trainingen en publiekscampagnes.
- Het in samenwerking met het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum actualiseren van ons Ondermijningsbeeld om goed zicht te hebben op de problematiek.

C2

Voorkomen:
- Wanneer voorzien is in de benodigde randvoorwaarden: het inzetten op preventie van jonge aanwas via de implementatie van het project Dealbreakers.
- Het verder versterken van een weerbare samenleving via publiekscampagnes.
- Het verder versterken van een weerbare organisatie via onder andere trainingen (algemeen en op maat gemaakt).
- Het vergaren van meer kennis over het thema Vastgoed om hier in de toekomst meer op in te kunnen zetten.

C3

Aanpakken:
- Het lokaal oppakken van signalen en het uitlopen van casuïstiek.
- Het waar nodig opwerken van signalen tot een (regionale) RIEC- casus.
- Wanneer voorzien is in de benodigde randvoorwaarden: het geven van uitvoering auitvoeren van het samen met partners opgestelde plan van aanpak drugscriminaliteit (inclusief de verbreding van casuïstiek).

C4

Verder werken aan kwalitatieve huisvesting van arbeidsmigranten met aandacht voor informatiepositie, controles veiligheid (in samenwerking met brandweer) en eventuele handhaving bij strijdig gebruik.

Wat willen we bereiken?

Doel:

Prettig leven door minder hinder en overlast

Wat gaan we daarvoor doen?

Activiteit

Activiteit omschrijving

A1

Teylingen blijft zich (in (boven)regionaal verband) inzetten voor de inwoners om hinder en overlast door vliegverkeer terug te dringen.

Uitwerking 2023 (e.v.):
Per 2022 bestaat de bestuurlijke kolom met BRS (Bestuurlijke Regiegroep Schiphol; 56 gemeenten/4 provincies) en het Interbestuurlijk overleg (Minister I&W, delegatie BRS). Daarnaast staat de maatschappelijke kolom met Maatschappelijke Raad Schiphol i.o. (vaste deelnemers) en bewoners/verenigingen/groeperingen. Tussen beide kolommen wil het ministerie I&W participatie uitvoeren door bijvoorbeeld een klankbordgroep onderzoek te laten doen. Vanuit deze overleggen en het Cluster Zuidwest continueren wij onze inzet om hinder en overlast van vliegverkeer te beperken en geven wij een krachtig geluid vanuit dit gebied richting de luchtvaartsector en de minister. Ons doel is dat er meer hinderbeperkende maatregelen worden genomen.

A2

Als het gaat om burenoverlast en aantasting van het woongenot, richten wij ons in eerste instantie op het stimuleren dat mensen zelf en met elkaar oplossingen bedenken. Als dat niet meer lukt en er sprake is van ernstige aantasting van het woongenot, zijn wij er om te helpen. Samen met de politie en de woningcorporatie Stek maken we hiervoor gebruik van de inzet van buurtbemiddeling.

Wat willen we bereiken?

Doel:

Veilig Teylingen door samenwerking en handhaving

Wat gaan we daarvoor doen?

Activiteit

Activiteit omschrijving

B1

Op basis van het Integraal Veiligheidsbeleid 2024 – 2027 wordt het veiligheidsjaarplan maart 2024 – maart 2025 uitgevoerd. Voor het opstellen van het Integraal Veiligheidsbeleid 2024 – 2027 heeft er in 2023 een participatietraject plaatsgevonden met ketenpartners, inwoners, ondernemers, het college en de gemeenteraad, om te komen tot een breed gedragen prioritering. Voor de uitvoering van het veiligheidsbeleid werken we integraal samen met onze zorg – en veiligheidspartners.

B2

In 2023 wordt  de APV geactualiseerd. In 2024 actualiseren we de Algemeen Plaatselijke Verordening alleen juridisch/technisch, indien noodzakelijk.

B3

In 2023 is er een nieuw handhavingsbeleid opgesteld. In 2024 voeren we het handhavingsbeleid 2024 - 2027 uit op basis van handhavingsprogramma's. Prioriteiten zijn onder andere APV en BWT-toezicht en handhaving. Ook gaan we de veiligheidsaanpak zichtbaar maken en gaan we communiceren over de resultaten.

SAMENWERKINGSPARTNERS

Verbonden partijen

Overige samenwerkingspartners

Veiligheidsregio Holland Midden (VRHM)
Regeling omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

Politie
Zorgpartners
Brandweer

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 16:12:16 met de export van 11/10/2023 16:07:06